Publications of Education and learning
-
Behaviors, Strategies and Achievement in Reading Comprehension in PISA: Analysis for Peru
Learning to read is internationally considered a central goal of schooling. In this analysis we used data from PISA on reading comprehension for Peru, with the aim of determining if the socioeconomic characteristics of students are associated with their performance, behaviors and educational strategies, as well as with their school environment. Regarding educational resources for […]
-
Impacto de Educación Inicial Sobre Desempeño Académico
El Ministerio de Educación del Perú (MINEDU) lleva implementando en los últimos 5 años una ambiciosa campaña de expansión de la educación inicial, con el propósito de cerrar brechas en acceso a educación temprana. El objetivo de incrementar el acceso a educación inicial es mejorar la preparación de los estudiantes al ingresar a primaria a […]
-
El gasto público en infancia y niñez en América Latina y el Caribe ¿Cuánto y cuán efectivo?
Sorry, this entry is only available in European Spanish.
-
La privatización por defecto y el surgimiento de las escuelas privadas de bajo costo en el Perú. ¿Cuáles son sus consecuencias?
Since the 1990s, when for-profit investment in education was liberalized, Perú has seen a constant growth in the supply and demand of private education services. This tendency has deepened in the last decade in a context of economic growth that has allowed many families to migrate to the private sector. The growth of the private […]
-
Evaluación de diseño e implementación del Bono de Incentivo al Desempeño Escolar del Ministerio de Educación
El objetivo de este documento es realizar una apreciación sistemática y objetiva sobre el diseño y la implementación del Bono de Incentivo al Desempeño Escolar (BDE) otorgado en su primer año de implementación (2014). En base a este análisis se busca conocer si la estrategia propuesta y los procesos a través de los cuales se […]
-
Evaluación del diseño y proceso de implementación del modelo de Jornada Escolar Completa (JEC) para educación secundaria a nivel nacional
Presenta los hallazgos de la evaluación cualitativa del diseño y la implementación de la Jornada Escolar Completa-JEC. El objetivo del estudio es proporcionar información útil, identificando cuellos de botella y espacios de mejora para incrementar la eficiencia y eficacia de la intervención. El análisis fue realizado a partir de entrevistas realizadas a funcionarios del MINEDU, […]
-
Education Aspirations among Young People in Peru and their Perceptions of Barriers to Higher Education
Results from the Young Lives survey show the existence of a gap between young people’s aspirations for higher education and their actual chances of accessing this level of education. This paper uses qualitative information from Young Lives in order to gain a deeper understanding of young people’s aspirations as well as their perceptions of the […]
-
Measuring the relative pay of school teachers in Latin America 1997–2007
How much are teachers paid in comparison to those in other professions in Latin America? How have these differences evolved in recent years? Is teachers’ underpayment more pronounced in certain segments of the labor markets? This paper documents answers for those questions using data for thirteen Latin-American countries circa 1997 and circa 2007. After controlling […]
-
Evaluación del proceso de implementación de la intervención de soporte pedagógico del Ministerio de Educación del Perú
Este informe presenta los resultados de la evaluación del Proceso de implementación de la intervención de Soporte Pedagógico que el Ministerio de Educación del Perú viene desarrollando en las escuelas públicas polidocentes completas de educación primaria en áreas urbanas. La evaluación de procesos se llevó a cabo entre los meses de julio de 2015 y […]